تعداد بازدید: ۸۱۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت: من به شخصه با این عقیده که بالای سر فین‌تک‌ها تابلوی بانک بزنیم مخالفم و راه تعامل را حمایت از آنها می‌دانم
کد خبر: ۷۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

فین‌تک‌ها را تصاحب نکنیم

در یک سال اخیر رویکرد بانک‌ها نسبت به فناوری‌های مالی یا همان فین‌تک‌ها تغییر کرده و بانک‌ها برای جا نماندن از تحولات فناوری، به برقراری تعامل دوسویه با فین‌تک‌ها روی آوردند. دو ماه آخر سال ۱۳۹۵ تب این رویدادهای فین‌تکی بیشتر شده و یکی از این رویدادها با نام بانک ملت و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش معرفی شده «فینکاپ» است.

برگزاری این رویداد ما را بر آن داشت که پیش از آغاز فین‌کاپ در مورد رویکرد بانک ملت برای ورود به حوزه فین‌تک‌ها با چند تن از مدیران این بانک گفتگو کنیم.

در ادامه گفتگوی ما با مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت را می‌خوانید.

تبریزی در خصوص رویکرد بانک ملت از برگزاری یک رویداد فین‌تکی با اشاره به برون‌سپاری فعالیت‌های بانک ملت گفت: بانک ملت چندین سال قبل پروژه‌هایی را آغاز نمود که شاید بی شباهت به این حوزه نباشد. ما اولین بانکی بودیم که بخش فناوری اطلاعات خود را به بخش‌های بیرونی و به شرکت‌های داخلی بانک برون سپاری کردیم.

وی ادامه داد: همکاری بانک و این مجموعه‌ها طی این سالیان بسیار خوب بوده است حتی در مواقعی این شرکت‌ها جهت شناخت صنعت بانکداری تیم‌هایی را از بانک برای ارائه مشاوره درخواست نموده‌اند و ما به آنها برای شناخت بیشتر کسب و کار بانکی نیز کمک کرده‌ایم.

او افزود: بانک همواره سعی کرده در فرآیند اجرا وارد نشود و سعی ما بر این بوده که تنها حاکمیت فناوری اطلاعات را برعهده بگیریم و حتی در قدم‌های بعدی نیز قصد داریم مدیریت آن را هم برون سپاری کنیم که یکی از نمونه‌های آن مدیریت تراکنش‌ها و یا مدیریت زیرساخت بوده است که برون سپاری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به رشد فناوری‌های مالی که اصطلاحاً فین‌تک نامیده می‌شوند رویکرد و نگاه مجموعه بانک نیز چابک شدن و سرعت در پاسخگویی به نیازهای مشتریان است و ما این مسئله را در برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های بانک جستجو می‌کنیم.

استارتاپ‌های فین تکی در حال حاضر محصولات و سرویس‌های جدیدی دارند که باعث ایجاد ارزش افزوده شده و با اقبال عمومی نیز همراه بوده است؛ از سویی رشد سریع فناوری اطلاعات را هم نمی‌توان نادیده گرفت و بانک‌ها با ساختارهایی بلند و لایه‌های بسیار زیاد نمی‌توانند خود را با این تغییرات تطبیق دهند. این چشم‌اندازها ما را به برگزاری همچین رویدادی برای تعامل با فین‌تک‌ها ترغیب کرد.

وی در مورد نحوه تعامل بانک‌ها و فین تک‌ها گفت: یک نکته بسیار مهم در نحوه تعامل با آنها وجود دارد که اگر بانک‌ها به آن توجه نکنند ماهیت فین‌تک‌ها را زیر سؤال می‌برند و آن هم تصاحب فین‌تک‌هاست.

باید توجه داشته باشیم نباید فین‌تک‌ها را تصاحب کنیم و آن‌ها را مال خود ندانیم بلکه باید آنها را حمایت کنیم تا روند رشد آنها تسریع شود و به عقیده من بانک‌ها باید به عنوان تکیه‌گاه این کسب و کارهای نو مطرح باشند و به تأمین منابع مالی و زیرساختی کمک کرده و در شناختن کسب و کار بانکی آنها را یاری کنند.

تبریزی تأکید کرد: من به شخصه با این عقیده که بالای سر فین‌تک‌ها تابلوی بانک بزنیم مخالفم و راه تعامل را حمایت از آنها می‌دانم.

او در خصوص چالش بزرگ فین‌تک‌ها گفت: به نظرم چالش اول بحث تأمین مالی برای فین تک‌هاست که از اهمیت بالایی برخوردار است و همین مسئله باعث نگرانی آن‌ها برای ادامه مسیر خواهد شد.

به گفته وی چالش دوم را می‌توان در تجاری سازی محصولات و خدمات دانست که به دلیل شناخت اندک از کسب و کار به وجود می‌آید. البته بانک‌ها هم دغدغه‌های خودشان را دارند که مهم‌ترین آن مسئله امنیت است و همین باعث ایجاد نگرانی نزد آنها شده است.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در پاسخ به پرسشی در مورد آینده بانک‌ها و اینکه آیا بانک‌ها وجود خواهند داشت یا خیر؟ اظهار کرد: بانک‌ها در آینده به عنوان هسته اصلی وجود خواهند داشت ولی با توسعه و فراگیر شدن بانکداری دیجیتال حضور فیزیکی آنها کمرنگ‌تر شده و فین‌تک‌ها در خط مقدم و پیشانی کار قرار خواهند گرفت.

او در خصوص فعالیت فین‌تک‌ها در حوزه بانکداری خرد و اینکه آیا امکانی وجود دارد که این استارتاپ‌ها در حوزه‌های بانکداری شرکتی، تجاری و خصوصی سرویس ارائه دهند پاسخ داد: سرویس‌های بانکداری خرد برای ارائه به بانکداری‌های دیگر به خصوص بانکداری تجاری لازم است تغییر کنند و این امکان پذیر است.

به گفته وی فین‌تک‌ها می‌توانند با شناخت نیاز این دسته از مشتریان نسبت به طراحی سرویس‌ها و خدمات مطابق با نیازهای مشتریان اقدام کنند.

او در خصوص چالش بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت یعنی مسئله کارمزد گفت: واقعیت این است که بانک‌ها تابع رگولاتور هستند و سرویس‌هایی هم که ارائه می‌دهند بسیار گران هستند و بانک‌ها طی این سال‌ها به شدت گران و پیچیده کار کرده‌اند. نبودن کیف پول هم یکی دیگر از مسائلی است که باعث شده تمام تراکنش‌ها به صورت آنلاین انجام شود و بانک‌ها نیز باید بابت هر تراکنش کارمزد پرداخت کنند و مشتری هم که کارمزد نمی‌دهد. در کشور ما خدمات الکترونیک مخصوصاً در حوزه پرداخت‌های الکترونیک رایگان است و همین موضوع باعث ایجاد چالش برای بانک‌ها شده است. البته رگولاتوری در این زمینه قول‌هایی داده که باید دید چه زمانی عملی می‌شود اما فین‌تک‌ها به دلیل جنس کارشان و ارتباط مستقیم با کاربر نهایی و آن ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند باعث می‌شوند کاربر و مشتری به آن‌ها کارمزد بدهند.

گفتگو از: مریم فریدشاد

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Turkmenistan
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
نظر اقای تبریزی باعث دیگرمی مهندسان و متخصصان فناوری است
اما در عمل بپرسید چکار کرده اند و چه در دست اقدام دارند
ناشناس
|
Turkmenistan
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
بانک ملت آخرین بانکی است که در این زمینه کار میکند از قطار فین تک شو عقب مونده
از بقیه شرکت ها و بانک های خصوصی داره درجا میزنه
فین تک که مسابقه نمی خواهد
هر موردی که مراجعه کرد اگر درست بود بپذیرید و به او امکانات بدهید
روبان پاره کردن که نیست
ناشناس
|
Turkmenistan
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
بانک ملت کارمزد را اگر حل کنه خیلی کار کرده
مسابقه فین تکی دیگه تاریخ مصرفش گذشته
اگه مدیر فناوری هستی اینو حل کن
وگرنه برو خونه بشین حل حقوقتو ببر
ناشناس
|
Turkmenistan
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
بانکها خودشون چاره اند
چقدر عین تک عین تک میکنید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
به نظر بنده نباید غالب برگزاری فین تک مسابقه باشد، خیلی ایده های جالب وجود دارد متاسفانه ناداوری همه جا حضور داره.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: